Emmaus Sverige koordinerar samarbete mellan Emmausföreningarna i Sverige och utgör en gemensam länk till Emmaus Europa och Emmaus International. Alla Emmausgrupper är självständiga. På vår startsida hittar du länkar och information om din närmaste Emmausgrupp.

Emmausrörelsen är en global solidaritetsrörelse. För mer information om hur Emmaus arbetar i världen, se Emmaus International, www.emmaus-international.org och Emmaus Europa, www.emmaus-europe.org.

Ordförande: Kenny Kjellström
Mejl: info@emmaus.se

Videon nedan förklarar enkelt vad vi Emmausföreningar i Sverige arbetar med och för.

Vårt gemensamma arbete

I Sverige finns 9 Emmausföreningar som arbetar med solidaritetsarbete. Vi samlar in pengar på olika vis för att kunna ge vidare till projekt, program eller andra organisationer vid behov. Flera organisationer samlar in sina medel genom återbruk och de har tillsammans 17 second hand-butiker över hela Sverige.

Under 2018 hade organisationens medlemmar en verksamhetsomsättning på 58 msek och biståndsinsatser till ett värde motsvarande 40 msek.

En dag om året går hela eller en del av försäljningsintäkterna från alla medlemsgrupper i Emmaus International till rörelsens Solidaritetsfond. Fonden ger stöd främst till Emmaus-projekt och -verksamheter i Afrika, Asien och Latinamerika men också till gruppers verksamhet i östra och centrala Europa. Under 2019 innebar solidaritetsförsäljningen i Sverige att 43 000 kr kunde skickas till Emmaus Internationals Solidaritetsfond.