Emmaus Sverige koordinerar samarbete mellan Emmausföreningarna i Sverige och utgör en gemensam länk till Emmaus Europa och Emmaus International. Alla Emmausgrupper är självständiga men arbetar efter en gemensam värdegrund och med fokus på hjälp till självhjälp. Här hittar du länkar till och information om Sveriges nio Emmausgrupper.

Emmausrörelsen är en global solidaritetsrörelse. För mer information om hur Emmaus arbetar runt om i världen:

–> Besök Emmaus Europas hemsida

–> Besök Emmaus Internationals hemsida

Emmaus arbete i Sverige

I Sverige finns 9 Emmausföreningar som arbetar med solidaritetsarbete. Vi samlar in pengar på olika vis för att kunna ge vidare till projekt, program eller andra organisationer för att möjliggöra deras arbete. Flera organisationer samlar in sina medel genom återbruk och tillsammans har vi 17 second hand-butiker över hela Sverige.

Under 2018 hade organisationens medlemmar en verksamhetsomsättning på 58 msek och biståndsinsatser till ett värde motsvarande 40 msek.

En dag om året går hela eller en del av försäljningsintäkterna från alla medlemsgrupper i Emmaus International till rörelsens Solidaritetsfond. Fonden ger stöd till andra Emmausföreningar i världen som har ett extra stort behov under året, på grund av exempelvis humanitär kris eller naturkatastrofer. Under 2019 gav Emmaus Sverige 43 000 kr i stöd till Emmaus Internationals Solidaritetsfond.

Videon ovan förklarar enkelt hur Sveriges Emmausföreningar arbetar.

Postadress: Solidaritetshuset, Tegelviksgatan 40, 116 41 Stockholm
Mejladress: info@emmaus.se