Emmaus Umeå

www.infolux.se/emmaus
emmaus.umea@gmail.com

umea

Emmaus Umeå är en ideell förening som startades 1988 av en grupp människor som arbetat som volontärer i Sydamerika. Sen dess har många fler människor tillkommit, och fler är välkomna.

VI ARBETAR MED

Projekt som påverkar samhället mot en mer hållbar och människovänlig utveckling.

Konkret bistånd till grupper och projekt vi har bra kontakt med, både lokalt och globalt. Det kan vara bistånd i form av mediciner, kläder eller utrustning.

Utbyte av kunskap och erfarenheter mellan människor i andra länder och Sverige.

Att arbeta för att öka förståelsen för andra kulturer.

Vi strävar efter att vara en oas där folk, däribland du, kan känna dig välkommen och göra tillvaron gladare både för varandra och andra.

Kom och hjälp till på Kronoskogsvägen 6 eller ring tel: 090 – 14 28 14

Du kan t.ex. stå i kassan, sortera kläder eller prismärka prylar.

VÅR VERKSAMHET BESTÅR AV

Second-handbutiken : Vi säljer allt från möbler, prylar, porslin och husgeråd, till böcker, kläder, elektronik och mycket mer.

Sortering : Kläderna vi får in sorterar vi och balar. En del kläder går till försäljning och en del kläder balas för att sedan skickas iväg till olika destinationer, dvs dem går till konkret bistånd. Vi går igenom alla prylar, böcker, leksaker och möbler som kommer in, grejjerna ska testas och putsas upp innan vi ställer ut dom till försäljning eller skickar vidare.

Insamling :Vi samlar in kläder, skor, textilier, böcker, prydnadsaker, leksaker, husgeråd, elartiklar och möbler. Du kan lämna in din gåva i butiken under våra öppettider eller dygnet runt i våran insamlingsskjul som finns utanför butiken. Vill ni att vi ska hämta möbler så ring oss! Kläder och textilier måste vara hela och rena och prylar och möbler ska vara i säljbart skick. Tänk på att gåvor som inte är användbara bidrar till stora sophanteringskostnader för oss.

Samarbete i Umeå : De flesta sportprylar vi får in lämnas in till Öppen Gemenskap och i sin tur får vi in kläder från dem. Bekanta er gärna med Öppen Gemenskaps hemsida;www.oppengemenskap.se. Till Smultronvägen Daglig Verksamhet lämnar vi in alla olika pussel, spel och leksaker som människor skänker åt oss. Dom prismärker, lagar och fräschar upp allting, som vi sedan ställer ut i försäljning i butiken.