Emmaus i Gryttby

748 95 Örbyhus
www.emmausgryttby.se
emmaus.gryttby@swipnet.se

Gör en utflykt till Emmaus i Gryttby.

Fynda bland möbler, kläder, prylar, böcker, kuriosa.

Ta en paus i fyndandet med att fika i vårt café. Där finns korv, mackor, glass, hembakt tårta, kaffe, läsk mm.

gryttby

Emmaus är en biståndsorganisation som kom till Uppsala 1961 och var då belägen i Gamla Uppsala. Huvudändamålet var att ge mat och husrum åt “nyktra” alkoholister som var hemlösa. De gjorde en insats genom insamling och sortering av skänkta kläder samt loppmarknadsföremål och fick mat, husrum och gemenskap tillbaka. Samtidigt fick de möjlighet att i Emmaus regi hjälpa andra som har det sämre och på så sätt uppnå ett egenvärde.

1966 köptes Gryttbys gamla mejeribyggnad i Vendel, 35 km norr om Uppsala och verksamheten flyttades hit.

Emmaus bedriver insamling av möbler, kläder, husgeråd, böcker och allt vad människor kan avvara. Dessa varor sorters, paketeras, snyggas till och säljs eller skickas iväg till bistånd.

De flesta som arbetar på Emmaus Gryttby/Uppsala är anställda.

Sedan okt 1996 – feb 2013 har vi även drivit en secondhandbutik i centrala Uppsala.

Känner du engagemang och önskar utföra någon frivillig insats, är du hjärtligt välkommen att höra av dig.

Emmaus är också med och arbetar aktivt för vendelbygden. Sedan 2007 är vi medlemmar i föreningen Samverkan i Vendelbygden vars syfte är att administrera samverkan mellan olika ideella föreningar och organisationer i Vendel

Föreningen SiV är ett resultat av samarbeten, mellan bygdens föreningar när tillsammans arrangerar Vendeldagen. (Första gången var 2006)