Emmaus Fredriksdal

www.emmausfredriksdal.se
info@emmausfredriksdal.se

fredriksdal1

Emmaus Fredriksdals loppmarknad finner du i hjärtat av Skåne, beläget vid Söderåsens nationalpark. Här finner du allt mellan himmel och jord, vi saluför kläder, möbler, hushållsföremål, Hi-Fi, Tv-apparater, prydnadsföremål, antikt, design, verktyg, sport, hobbyartiklar och kuriosa. Loppmarknaden drivs av den allmännyttiga ideella föreningen Emmaus Fredriksdal vars syfte är att tillvarata vårt samhälles överflöd och därigenom skapa resurser för bistånd. Återanvändning av föremål är ett viktigt led i en ekologisk livshållning som vi på Fredriksdal anser blir allt mer livsnödvändigt eftersom jordens resurser är begränsade. Kan man minska nytillverkningen av “slit-och-släng”-produkter till förmån för återanvända kommer man att spara både material och energi och på så sätt bidra till att vår planet går mot en mer hållbar miljöekonomisk utveckling.

Verksamheten är beroende av ditt stöd som medmänniska då merparten av alla föremål och kläder på loppmarknaden skänkts till oss via speciella insamlingsställen runtom i Sverige. Vi på Emmaus vill göra det enkelt för dig att hjälpa andra och vara en del av ett livsnödvändigt kretslopp. Genom att skänka kläder och föremål till oss som du inte längre har ett behov av och genom att handla hos oss stödjer du livsviktiga projekt för en rättvisare fördelning av jordens resurser och en hållbar ekologisk utveckling.

Vinsten loppmarknaden genererar går till olika biståndsprojekt främst i tredje världen men även till projekt som syftar till att hjälpa nödställda i vårt eget samhälle.

fredriksdal2

Föreningen driver även ett fik som heter Emmas Hus.

På Emmas Hus är allt hembakat och hemlagat. Priserna är lika humana som vår övriga verksamhet. Det mesta är ekologiskt, rättvisemärkt och/eller egenodlat. Inga halvfabrikat eller onödiga tillsatser används. Utbudet varierar från dag till dag och styrs av säsong, väder, tillgång, önskemål och köksans liv & lust. För dig som inte kan eller vill äta allt finns alternativ! Det finns plats för ca 25 gäster i vår mysiga lokal, med trägolv, takbjälkar och kamin. När risken för nattfrost är över, sätter vi ut bord och stolar i den stora härliga trädgården. Emmas hus ingår i verksamheten på Emmaus Fredriksdal och allt överskott går till biståndshjälp.

För öppettider och meny, se kontakt.

VÄLKOMNA!