Emmaus Åkvarn-Björkå

www.emmausakvarn.se
info@emmausakvarn.se

akvarn1

Emmaus Åkvarn-Björkås loppmarknad finner du i hjärtat av Småland, beläget i Smålands gamla glasrike.

Här finns det mesta mellan himmel och jord, vi saluför kläder, möbler, hushållsföremål, Hi-Fi, Tv-apparater, prydnadsföremål, antikt, design, verktyg, sport, hobbyartiklar och kuriosa. Loppmarknaden drivs av den allmännyttiga ideella föreningen Emmaus Åkvarn-Björkå vars syfte är att tillvarata vårt samhälles överflöd och därigenom skapa resurser för bistånd.

Återanvändning av föremål är ett viktigt led i en ekologisk livshållning som vi på Åkvarn-Björkå anser blir allt mer livsnödvändigt eftersom jordens resurser är begränsade. Kan man minska nytillverkningen av “slit-och-släng”-produkter till förmån för återanvända kommer man att spara både material och energi och på så sätt bidra till att vår planet går mot en mer hållbar miljöekonomisk utveckling.

Verksamheten är beroende av ditt stöd som medmänniska då merparten av alla föremål och kläder på loppmarknaden skänkts till oss via speciella insamlingsställen runtom i Sverige. Vi på Emmaus vill göra det enkelt för dig att hjälpa andra och vara en del av ett livsnödvändigt kretslopp. Genom att skänka kläder och föremål till oss som du inte längre har ett behov av och genom att handla hos oss stödjer du livsviktiga projekt för en rättvisare fördelning av jordens resurser och en hållbar ekologisk utveckling.

Vinsten loppmarknaden genererar går till olika biståndsprojekt främst i tredje världen men även till projekt som syftar till att hjälpa nödställda i vårt eget samhälle.